ЕФЕКТИВНЕ УПРАВЛІННЯ В КОНТЕКСТІ ПОВЕДІНКОВОЇ ЕКОНОМІКИ

  • Ліпич Л.Г. Луцький національний технічний університет
  • Хілуха О.А. Львівський університет бізнесу та права
  • Кушнір М.А. Український католицький університет
Ключові слова: “бірюзова” організація, пастка “якоря”, пастка понесених витрат, пастка планування, пастка рейтингування, пастка “силосного” управління, контролювання, мотивування.

Анотація

З розвитком досліджень у галузі поведінкової економіки зростає актуальність їх впливу на процеси прийняття рішень.

Мета статті - критичний аналіз  ефективності управління підприємством з точки зору поведінкової економіки.

Встановлено, що напрямок розвитку організації інтегрується з поведінкою менеджерів. Завдання лідера - зменшити напругу між підтримкою статусу-кво та потребою в інноваціях. Доведено, що розвиток підприємств майбутнього вимагає використання нетрадиційних методів управління, які створюються на горизонтальних соціальних зв'язках, де працівники рівні, незалежно від важливості їх ролі на підприємстві, а не відносин "начальник" -підпорядковані ". Розглядаються пастки раціональності, в які можуть потрапити підприємства. Якірна пастка: Людський розум може позначати отриману інформацію спочатку як «якір», який не вимагає розгляду інших варіантів. Пастки для планування: Більшість керівників вважають, що вони мають дар передбачення. Рейтингова пастка: компанія впевнена, що у неї краща ресурсна позиція або що вона краще справляється із завданнями, ніж конкуренти. Пастка витрат: Підприємства продовжують нерелевантні проекти. Пастка управління “силосом”: відсутність здатності команди працювати в команді та орієнтація кожного на окремі завдання. Зазначається, що для усунення цих пасток необхідно дотримуватися дистанції від першої інформації, вислуховувати критичні думки, звертатися до різних джерел, розподіляти завдання між різними командами та критикувати поточні процедури. Розуміння того, що емоції домінують над раціональністю, дозволяє менеджерам зробити контроль за поведінкою свідомим. Обґрунтовано, що напрямком підвищення управлінської компетентності є впровадження раціональності в механізми, в яких переважають емоції.

Доведено, що джерелом ефективного управління є мотивація, яка об’єднує працівників у гармонійні колективи. Компонент, що об’єднує команду, -   стандарти  етичної поведінки. Ефективними способами мотивації є самомотивація. Безкомпромісний характер контролю підвищує етику поведінки працівників

Біографії авторів

Ліпич Л.Г. , Луцький національний технічний університет

доктор економічних наук, професор,

кафедра підприємництва, торгівлі та біржової діяльності,

 

Хілуха О.А. , Львівський університет бізнесу та права

кандидат економічних наук, доцент,

кафедра економіки підприємства та інформаційного забезпечення

 

Кушнір М.А. , Український католицький університет

кандидат економічних наук,

кафедра прикладної економіки та бізнесу

 

Посилання

1.Akerlof Dzh. Rynok «limonov»: neopredelennost kachestva i rynochnyy mekhanizm. [Lemons Market: Quality Uncertainty and Market Mechanism]. THESIS. 1994. Vyp. 5. 104 s.
2. Kahneman D., Tversky A. (1979). Prospect Theory: An Analysis of Decision Under Risk. Econometrica. Vol. 47. Р. 263-291.
3. Shelling T. Strategiya konflikta. [The Strategy of Conflict]. Moskva. IRISEN. 2007. 366 s.
4. Shiller R. (2008). The Subprime Solution: How Today’s Global Financial Crisis Happened, and What to Do about It. Princeton University Press. 208 с.
5.Thaler, R. (1980). Toward a positive theory of consumer choice. Journal of Economic Behavior and Organization. (1), 39–60.
6.Rabin, M. Psychology and Economics. (1998). Journal of Economic Literature. Vol. 36 (3), 11–46.
7. Gul, F. Self-Control and the Theory of Consumption. (2004). Econometrica. Vol. 72 (1), 119–158.
8.Geanakoplos, J., Pearce , D., Stacchetti, E. (1989). Psychological games and sequential rationality. Games and Economic Behavior. Vol. 1(1), 60–79.
9.Kushnir M. A., LipychL. H., StoronianskaI. Z. Povedinkove tsinoutvorennia na fondovomu rynku. [Behavioral pricing in the stock market].Monohrafiia. Lutsk. Vezha-Druk, 2017. 200s.
10. Drucker P., Maciarello J., (2011). Drucker na każdy dzień, [A Drucker for every day ].Explanator, Poznań.
11. Collins J., Hansen M. (2011). Great by Choice: Uncertainty, Chaos, and Luck--Why Some Thrive Despite Them All. 304 р.
12.Kaneman Deniel. Myslennia shvydke y povilne.[ Thinking fast and slow]. Kyiv. Nash Format, 2017. 480s.
13.Laloux F., (2014). Reinventing organizations: A guide to creating organizations inspired by the next stage in human consciousness. Brussels, Belgium: Nelson Parker.
14.Tihonov K. Nachalniki i menedzheryi bolshe ne nuzhnyi: anarhiya kak tehnologiya. [Bosses and managers are no longer needed: anarchy as technology]. Elektronnyiy resurs. Rezhim dostupa: https://www.computerra.ru/211637/valve-anarchy/ . Data zvernennya: 05.03.2021.
15.Ariely D. (2009). Potęga irracjonalności. [The power of irrationality]. Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław.
16.Thaler, R. H., & Sunstein, C. (2008). Nudge: Improving decisions about health, wealth, and happiness. New Haven, CT. Yale University Press. DOI 10.1007/s10602-008-9056-2.
17.Mlodinow, L. (2013). Subliminal: How your unconscious mind rules your behavior. Vintage. Chapter8. 260р.
18.Ohme R. (2017). Emo sapiens. Harmonia emocji i rozumu. [Emo sapiens. Harmony of emotions and reason]. Bukowy Las, Wrocław.
19. Weathers, Beck; Stephen G. Michaud (2000). Left For Dead: My Journey Home from Everest. New York: Villard.
20.Ariely, D. (2012). The (Honest) Truth about Dishonesty. New York: HarperCollins Publishers.
21.Cain, S. (2012). Quiet: The power of introverts in a world that can't stop talking. New York, NY: Crown Publishers. 333 p.
22.Duhigg Ch.(2016).Smarter, Faster, Better. Penguin Random House LLC. New York.
23.Scott D. (2015). Nie przeszkadzaj klientowi w zakupach. [Do not disturb the customer with their purchases] PWN, Warszawa.
24.Sinek S. (2014). Liderzy jedzą na końcu. Dlaczego niektóre zespoły potrafią świetnie współpracować, a inne nie. [Leaders eat last. Why some teams can work great together and others can't]. Helion, Gliwice.
25. Lipych L. H. (2017). Vzaiemozalezhnist efektyvnosti diialnosti pidpryiemstva ta rivnia doviry do pratsivnyka. [Interdependence of the efficiency of the enterprise and the level of trust in the employee]. Ekonomichnyi chasopys Skhidnoievropeiskoho natsionalnoho universytetu imeni Lesi Ukrainky. Lutsk.Vezha-Druk, 2017. № 4(12).S.45--51.
Опубліковано
2021-06-12
Як цитувати
Ліпич Л.Г., Хілуха О.А., & Кушнір М.А. (2021). ЕФЕКТИВНЕ УПРАВЛІННЯ В КОНТЕКСТІ ПОВЕДІНКОВОЇ ЕКОНОМІКИ . Економічний форум, 1(2), 101-109. https://doi.org/10.36910/6775-2308-8559-2021-2-12
Розділ
ЕКОНОМІКА І УПРАВЛІННЯ ПІДПРИЄМСТВАМИ