БРЕНД ЯК НЕМАТЕРІАЛЬНИЙ АКТИВ В ІННОВАЦІЙНІЙ ЕКОНОМІЦІ

  • Рудь Н.Т. Луцький національний технічний університет
Ключові слова: активи, нематеріальні активи, інновація, бренд-менеджмент, вартість

Анотація

В статті показано, що в сучасному конкурентному середовищі продовжується боротьба брендів, а не товарів, за їхнє місце у свідомості споживачів. Підприємства не формують потенціал стратегічного розвитку за рахунок бренда як нематеріального активу.

Виділено нові категорії споживачів: людям необхідні прості, зручні і компактні речі (маленька квартира); екологи – обмеження споживання і збереження природи; екоактивісти – зниження шкідливих викидів в атмосферу (зменшення кількості відряджень, проведення Zoom – конференцій); питання харчування – більшість людей хочуть стати ваганами чи вегетаріанцями, їсти більше овочів і фруктів; прихильники повторного використання ресурсів, переробки матеріалів.

Деталізовані визначальні характеристики поняття «бренд». Наведені підходи вчених до формулювання даного поняття. Запропоновано авторське визначення бренду як інтелектуальної власності (нематеріального активу), яка має певну вартість та відображає особливості товару, його унікальність і  створює незабутнє враження у споживача.

Виокремлено сфери сучасного використання бренду. Відмічено, що бренди створюються за допомогою інновацій і процвітають за наявності безперервного потоку інновацій. Саме нововведення викликають тимчасову конкурентну перевагу, оскільки інноваційна продукція викликає у споживачів відчуття, що бренд дійсно є лідером і спрямований на задоволення потреб споживачів.

Процес бренд-менеджменту підприємства має спрямовуватись на зростання його сили та вартості. За цими основними характеристиками бренд-менеджменту можливо здійснити оцінку ефективності формування та використання брендів та марочного капіталу підприємства.

Використання нематеріальних активів зростає з переходом конкуренції в нецінову форму. Для їх ефективного використання необхідно впроваджувати принципово нові способи обліку. Питання оцінки та відображення нематеріальних активів в обліку залишається до цього часу дискусійним.

Доведено, що не існує реальної моделі обчислення вартості бренду; головним фактором недосконалості оцінки вартості бренду є відірваність його від звітностей компаній та не відображення таких нематеріальних активів на балансі компаній; форс-мажорні обставини мають безпосередній вплив на вартість матеріальних активів, в той час як нематеріальні активи не втрачають свою вартість.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Рудь Н.Т., Луцький національний технічний університет

д.е.н., професор

https://orcid.org/0000-0002-9040-146X

Посилання

Aaker D. (2003). Sozdaniye sil'nykh brendov [Building strong brands]. Moskva: Izdat. dom Grebennikova, 440 s. [in Russian].

Kreyner Styuart, Dirlav Dez(2004). Brendy, kotoryye izmenili biznes: polnaya kollektsiya velichayshikh brendov mira / Per. s angl.[Brands That Changed Business: A Complete Collection of the World's Greatest Brands. from English]. Sankt-Peterburg: «Krylov», 320 s. [in Russian].

Lyubasheskiy YU. (2003). Brending v Rossii [Branding in Russia]. Marketolog – Marketer, №6, s.34–36 [in Russian].

Rudaya Ye. A. (2008). Brend-menedzhment: ucheb. metod. Kompleks [Brand management: textbook. method. Complex] Moskva: MGIMO-Universitet. 256s. [in Russian].

Temporad P.(2004). Effektivniy brend-menedzhment: per. s angl. / Pod red. S. G. Bozhuk [Effective brand management: trans. from English / Ed. S. G. Bozhuk]. Sankt-Peterburg: Neva, 464s. [in Russian].

Muzykant V. L.(2004). Formirovaniye brenda sredstvami PR i reklamy [Brand formation by means of PR and advertising]. Moskva: Ekonomist", 608s. (S. 20–21) [in Russian].

Yandiyev M. I.(2007). Brend kak instrument snizheniya stoimosti zaimstvovaniy [Brand as a tool to reduce the cost of borrowing]. Rynok tsennykh bumag – Stocks and bods market. t. 5. № 20. S. 18 – 39. URL: http:// istina.msu.ru. article [in Russian].

Kumber S. (2003). Brending / Per. s angl [Branding / Per. from English]. Moskva: «Vil'ms», 174 s. [in Russian].

Amerykansʹka asotsiatsiya marketynhu. Bilʹshe polovyny spozhyvachiv kupuyutʹ abo boykotuyutʹ brend cherez polityku [American Marketing Association. More than Half of Consumers Buy or Boycott a Brand Because of Politics]. URL: https://www.ama.org/publications/eNewsletters/MarketingNews-Weekly/Pages/ bilʹshe polovyny spozhyvachiv-kupyty-boykotuvaty-brend-bo-polityka.aspx [in English]..

Lizett de Friz, Sonya Hensler ta Piter S.KH. Liflanh (2017). Vplyv tradytsiynoyi reklamy ta sotsialʹnykh povidomlenʹ na pokaznyky pobudovy brendu ta zaluchennya kliyentiv Effects of Traditional Advertising and Social Messages on Brand Building Metrics and Customer Acquisition]. Zhurnal marketynhu: veresenʹ – Journal of Marketing: September. Vyp. 81. № 5. S. 1–15 [in English].

Lupinh Son, Syaona Chzhen, Men Su, L. Robin Keller (2017). Povedinka nevidpovidnosti inozemnykh ta vitchyznyanykh brendiv na rynkakh, shcho rozvyvayutʹsya: aktualʹnistʹ poperednikh znanʹ spozhyvachiv [Behavior Discrepancy of Foreign Versus Domestic Brands in Emerging Markets: The Relevance of Consumer Prior Knowledge]. Zhurnal mizhnarodnoho marketynhu – Journal of International Marketing. T. 25. № 1. S. 91–109 [in English].

Delʹfina Dion ta Stefan Borraz (2017). Keruyuchyy status: yak brendy klasu lyuks formuyutʹ predmet klasu pid chas zustrichi z posluhamy [Managing Status: How Luxury Brands Shape Class Subjectivities in the Service Encounter]. Zhurnal marketynhu – Journal of Marketing. Vyp. 81. № 5. S. 67–85 [in English].

Tokarchuk V. (2010)/ Modelʹ otsinky vartosti brendu na bazi publichnykh danykh kompaniyi [Model of brand value assessment on the basis of public data of the company]. Ekonomichnyy visnyk universytetu – Economic Bulletin of the University. № 29/1. S.187 – 190 [in Ukrainian].

Kramarchuk S.P. (2017).Teoretychni ta metodychni aspekty upravlinnya brendom pid chas vykhodu na novi rynky [Theoretical and methodological aspects of brand management when entering new markets]. Hlobalʹni ta natsionalʹni problemy ekonomiky – Global and national economic problems. Vypusk 20. S.389 – 393 [in Ukrainian].

Kovinʹko O.M., Oholʹ D.V., Shevchenko N.O. (2017). Upravlinnya brendom u systemi upravlinnya marketynhovoyu diyalʹnistyu pidpryyemstva [Brand management in the management system of marketing activities of the enterprise]. Ekonomika ta upravlinnya pidpryyemstvom – . Economics and enterprise management. Vypusk 20. S. 368 – 372 [in Ukrainian].

Brend-menedzhment: teoriya i praktyka: navch. posibnyk / ukl.: I. V. Strutynsʹka [Brand management: theory and practice: textbook. manual / incl.: I.V Strutynska]. Ternopilʹ: Print-ofis, 2015. 204 s. [in Ukrainian].

Nazaykin O. Brendynh [Branding. URL: http://www.nazaykin.ru/_br_branding.htm. [in Ukrainian].

Uzhva A.M. (2018). Oblikovo-analitychne zabezpechennya nematerialʹnykh aktyviv pidpryyemstva u suchasnykh umovakh: stan ta napryamy vdoskonalennya [Accounting and analytical support of intangible assets of the enterprise in modern conditions: the state and areas of improvement]. Ekonomika i suspilʹstvo – Economy and society. Vypusk 19. S.1371 – 1375 [in Ukrainian].

Mizhnarodnyy standart bukhhaltersʹkoho obliku ta 38 «Nematerialʹni aktyvy» [International Accounting Standart and 38 «Intangible Assets»]. URL: http://www.ifrs.org/IFRSs/IFRS-technical-summaries/Documents/IAS38-English.pdf [in English].

Interbrand vypuskaye Zvit pro naykrashchi svitovi brendy za 2018 rik [Interbrand Releases 2018 Best Global Brands Report]. URL: https: //bisiness.financialpost. com/pmn/press-releasee-pmn/business-wire-news-releases-pmn/interbrand-releases-2018-best-global-brendy-zvit [in English].

Brand Finance Global 500. 2018. Richnyy zvit pro naytsinnishi brendy svitu [Brand Finance Global 500. 2018. The annual report on the world’s most valuable brands]. URL: http://brandfinance.com/images/upload/brand_finance_global_500_report_2018_locked.pdf [in English].

Pozdnyakov YU.V., Sadovenko YU.P. (2018). Kilʹkisna otsinka tochnosti vyznachennya vartosti obʺyektiv intelektualʹnoyi vlasnosti [Quantitative assessment of the accuracy of determining the value of intellectual property]. Ekonomika i suspilʹstvo – Economy and society. Vypusk 19. S. 1454 – 1462 [in Ukrainian].

Fortune Global 500. URL: https://fortune.com/fortune500/2019/coca-cola/ [in English].

Fortune Global 500. URL: https://fortune.com/2020/03/03/coronavirus-diet-coke/ [in English].

Опубліковано
2021-11-24
Як цитувати
Рудь Н.Т. (2021). БРЕНД ЯК НЕМАТЕРІАЛЬНИЙ АКТИВ В ІННОВАЦІЙНІЙ ЕКОНОМІЦІ. Економічний форум, 1(4), 94-100. https://doi.org/10.36910/6775-2308-8559-2021-4-13
Розділ
ЕКОНОМІКА І УПРАВЛІННЯ ПІДПРИЄМСТВАМИ