ЄВРОПЕЙСЬКІ ТЕНДЕНЦІЇ ТА ПЕРСПЕКТИВИ ФІНАНСУВАННЯ ВИЩОЇ ОСВІТИ І НАУКИ

  • Сас С.П. Львівський національний університет імені Івана Франка
Ключові слова: євроінтеграція, вища освіта, наука, освітня політика, реформування, світові тенденції розвитку, фінансування

Анотація

У статті розглянуто і проаналізовано світові тенденції фінансового забезпечення освітньо-наукової галузі економіки. Основною метою наукової публікації є здійснити аналіз зарубіжних підходів до реформування вищої освіти і науки, стану їхнього фінансування, зокрема на основі досвіду Республіки Польща, а також визначити нові засади й перспективи щодо його імплементації в Україні.

Актуальність даного дослідження полягає у тому, що перманентне реформування системи вищої освіти Польщі, в тому числі нормативно-правового регулювання, забезпечує покроковий процес євроінтеграції, яке на сьогодні властиво й українській освітній галузі. Важливо наголосити, що розвиток якісної вищої освіти, наукових досліджень світового рівня для забезпечення економічної безпеки країни та соціально-економічного прогресу суспільства потребує розроблення стратегії і формування підґрунтя інвестування освіти й науки та ефективної економічної політики в цій галузі.

Проведено аналіз витрат на вищу освіту і дослідження та експериментальні розробки, виконання науково-дослідних робіт окремих країн світу й Центральної і Східної Європи, країн ЄС-28. Наприклад, фінансові показники Республіки Польща у 2018 році займають середні позиції, а саме 0,75 % складають витрати на вищу освіту з державних джерел в структурі ВВП (6224,96 млн дол. США), а частка витрат на дослідження та експериментальні розробки, виконання науково-дослідних робіт у ВВП має тенденцію щодо зростання (у 2007 році цей % становив 0,56, а у 2019 – 1,32, в той же час у країнах ЄС-28 – 1,77 та 2,14 відповідно).

Кожна країна світу визначає пріоритети розвитку вищої освіти і науки, як складових національної економіки, що є важливим чинником соціально-економічного прогресу, а також формує стратегію розвитку та по-різному підходить до вирішення питань фінансування освітньо-наукової галузі. Досліджуючи процеси реформування й показники фінансування вищої освіти і науки Республіки Польща, можна стверджувати, що це приклад успішних трансформацій в галузі вищої освіти. Ґрунтовні законодавчі зміни, інтегровані інформаційні системи управління, якісна і розгорнута статистична інформація, позитивна динаміка фінансових показників це той зарубіжний досвід, який варто враховувати українському уряду в процесі перманентних євроінтеграційних змін.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Сас С.П., Львівський національний університет імені Івана Франка

аспірантка

https://orcid.org/ 0000-0001-9142-1959

Посилання

Constitution for Science. Ministry of education and science of the Republic of Poland. URL: https://www.gov.pl/web/nauka/konstytucja-dla-nauki-2 (accessed: 16.10.2021). [in Poland].

Law on higher education and science act of 20 July 2018. URL: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20180001668. (accessed: 15.05.2021). [in Poland].

Statistics Poland. URL: https://stat.gov.pl/. (accessed: 15.05.2021). [in English].

Hladchenko M., Antonowicz D., Harry de Boer Understanding the changes of the higher education governance in Poland and Ukraine. URL: https://www.researchgate.net/profile/Myroslava-Hladchenko-2/publication/319188099_Understanding_the_changes_of_higher_education_governance_in_Poland_and_Ukraine_Institutional_analysis/links/5d7b2f4e4585155f1e3efe3a/Understanding-the-changes-of-higher-education-governance-in-Poland-and-Ukraine-Institutional-analysis.pdf. (accessed: 05.02.2022). [in English].

Usyk V. I. Osoblyvosti finansuvannja vyshhoji osvity: analiz ukrajinsjkogho ta svitovogho kontekstiv. [Peculiarities of the higher education funding: analysis of ukrainian and world contex]. Visnyk kyjivsjkogho nacionaljnogho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Ekonomika. 2019. №2(203). S. 56-67. [in Ukrainian].

The UNESCO Institute for Statistics. URL: http://data.uis.unesco.org/. (accessed: 16.10.2021). [in English].

Cheberjako O. V. Finansuvannja vyshhoji osvity u zarubizhnykh krajinakh Materialy I Vseukrajinsjkoji konferenciji «BOGhOLIBSJKI ChYTANNJa». Perejaslav: DVNZ «Perejaslav-Khmeljnycjkyj derzhavnyj pedaghoghichnyj universytet imeni Ghryghorija Skovorody», 2020. S. 218-220. [in Ukrainian]

Higher Education Statistics Agency. URL:https://www.hesa.ac.uk/. (accessed: 04.12.2021). [in English].

Lietuvos statistika. https://www.stat.gov.lt/web/lsd/paieska?q=education. (accessed: 04.12.2021). [in English].

Statistics Sweden. URL: https://www.scb.se/en/. (accessed: 05.12.2021). [in English].

Nastych T. P. Suchasni tendenciji vyshhoji osvity v Nimechchyni, Poljshhi ta Ukrajini (porivnjaljnyj analiz). [Current trends higher education in Germany, Poland and Ukraine (comparative analysis)]. Teoretychni i praktychni aspekty ekonomiky ta intelektualjnoji vlasnosti. 2015. Vypusk 2(12), Tom 3. S. 156-165. [in Ukrainian].

Eurostat. URL: https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/tsc00001/default/table?lang=en. (accessed: 14.10.2021). [in English].

Опубліковано
2022-03-13
Як цитувати
Сас С.П. (2022). ЄВРОПЕЙСЬКІ ТЕНДЕНЦІЇ ТА ПЕРСПЕКТИВИ ФІНАНСУВАННЯ ВИЩОЇ ОСВІТИ І НАУКИ. Економічний форум, 1(1), 152-161. https://doi.org/10.36910/6775-2308-8559-2022-1-19
Розділ
ФІНАНСИ, БАНКІВСЬКА СПРАВА ТА СТРАХУВАННЯ