ЄВРОПЕЙСЬКІ ТЕНДЕНЦІЇ ТА ПЕРСПЕКТИВИ ФІНАНСУВАННЯ ВИЩОЇ ОСВІТИ І НАУКИ
Анотація
У статті розглянуто і проаналізовано світові тенденції фінансового забезпечення освітньо-наукової галузі економіки. Основною метою наукової публікації є здійснити аналіз зарубіжних підходів до реформування вищої освіти і науки, стану їхнього фінансування, зокрема на основі досвіду Республіки Польща, а також визначити нові засади й перспективи щодо його імплементації в Україні.
Актуальність даного дослідження полягає у тому, що перманентне реформування системи вищої освіти Польщі, в тому числі нормативно-правового регулювання, забезпечує покроковий процес євроінтеграції, яке на сьогодні властиво й українській освітній галузі. Важливо наголосити, що розвиток якісної вищої освіти, наукових досліджень світового рівня для забезпечення економічної безпеки країни та соціально-економічного прогресу суспільства потребує розроблення стратегії і формування підґрунтя інвестування освіти й науки та ефективної економічної політики в цій галузі.
Проведено аналіз витрат на вищу освіту і дослідження та експериментальні розробки, виконання науково-дослідних робіт окремих країн світу й Центральної і Східної Європи, країн ЄС-28. Наприклад, фінансові показники Республіки Польща у 2018 році займають середні позиції, а саме 0,75 % складають витрати на вищу освіту з державних джерел в структурі ВВП (6224,96 млн дол. США), а частка витрат на дослідження та експериментальні розробки, виконання науково-дослідних робіт у ВВП має тенденцію щодо зростання (у 2007 році цей % становив 0,56, а у 2019 – 1,32, в той же час у країнах ЄС-28 – 1,77 та 2,14 відповідно).
Кожна країна світу визначає пріоритети розвитку вищої освіти і науки, як складових національної економіки, що є важливим чинником соціально-економічного прогресу, а також формує стратегію розвитку та по-різному підходить до вирішення питань фінансування освітньо-наукової галузі. Досліджуючи процеси реформування й показники фінансування вищої освіти і науки Республіки Польща, можна стверджувати, що це приклад успішних трансформацій в галузі вищої освіти. Ґрунтовні законодавчі зміни, інтегровані інформаційні системи управління, якісна і розгорнута статистична інформація, позитивна динаміка фінансових показників це той зарубіжний досвід, який варто враховувати українському уряду в процесі перманентних євроінтеграційних змін.
Завантаження
Посилання
Constitution for Science. Ministry of education and science of the Republic of Poland. URL: https://www.gov.pl/web/nauka/konstytucja-dla-nauki-2 (accessed: 16.10.2021). [in Poland].
Law on higher education and science act of 20 July 2018. URL: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20180001668. (accessed: 15.05.2021). [in Poland].
Statistics Poland. URL: https://stat.gov.pl/. (accessed: 15.05.2021). [in English].
Hladchenko M., Antonowicz D., Harry de Boer Understanding the changes of the higher education governance in Poland and Ukraine. URL: https://www.researchgate.net/profile/Myroslava-Hladchenko-2/publication/319188099_Understanding_the_changes_of_higher_education_governance_in_Poland_and_Ukraine_Institutional_analysis/links/5d7b2f4e4585155f1e3efe3a/Understanding-the-changes-of-higher-education-governance-in-Poland-and-Ukraine-Institutional-analysis.pdf. (accessed: 05.02.2022). [in English].
Usyk V. I. Osoblyvosti finansuvannja vyshhoji osvity: analiz ukrajinsjkogho ta svitovogho kontekstiv. [Peculiarities of the higher education funding: analysis of ukrainian and world contex]. Visnyk kyjivsjkogho nacionaljnogho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Ekonomika. 2019. №2(203). S. 56-67. [in Ukrainian].
The UNESCO Institute for Statistics. URL: http://data.uis.unesco.org/. (accessed: 16.10.2021). [in English].
Cheberjako O. V. Finansuvannja vyshhoji osvity u zarubizhnykh krajinakh Materialy I Vseukrajinsjkoji konferenciji «BOGhOLIBSJKI ChYTANNJa». Perejaslav: DVNZ «Perejaslav-Khmeljnycjkyj derzhavnyj pedaghoghichnyj universytet imeni Ghryghorija Skovorody», 2020. S. 218-220. [in Ukrainian]
Higher Education Statistics Agency. URL:https://www.hesa.ac.uk/. (accessed: 04.12.2021). [in English].
Lietuvos statistika. https://www.stat.gov.lt/web/lsd/paieska?q=education. (accessed: 04.12.2021). [in English].
Statistics Sweden. URL: https://www.scb.se/en/. (accessed: 05.12.2021). [in English].
Nastych T. P. Suchasni tendenciji vyshhoji osvity v Nimechchyni, Poljshhi ta Ukrajini (porivnjaljnyj analiz). [Current trends higher education in Germany, Poland and Ukraine (comparative analysis)]. Teoretychni i praktychni aspekty ekonomiky ta intelektualjnoji vlasnosti. 2015. Vypusk 2(12), Tom 3. S. 156-165. [in Ukrainian].
Eurostat. URL: https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/tsc00001/default/table?lang=en. (accessed: 14.10.2021). [in English].
Авторське право (c) 2022 Сас С.П.
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.