ТРЕНДИ ЕЛЕКТРОННОЇ КОМЕРЦІЇ: ВИКЛИКИ І МОЖЛИВОСТІ

  • Святослав Князь Національний університет «Львівська політехніка»
  • Іов Пилипенко Національний університет «Львівська політехніка»
  • Северин Яворський Національний університет «Львівська політехніка»
Ключові слова: електронна комерція, тренд, технології, розвиток, Інтернет

Анотація

На підставі огляду та аналізу наукової літератури у роботі розкрито сутність поняття «електронна комерція», побудовано і охарактеризовано класифікацію видів електронної комерції. На основі цього виявлено тренди розвитку електронної комерції у світі і в Україні. Аналіз розвитку електронної комерції в Україні виконано на основі бівекторного підходу, тобто з позиції споживачів і суб’єктів підприємницької діяльності. Отримані результати аналізу лягли в основу авторських висновків і рекомендацій щодо викликів і можливостей розвитку електронної комерції в Україні у контексті загальносвітових тенденцій. Під час проведеного дослідження застосовано методи: контент-аналізу – під час аналізування наукової літератури, зокрема щодо сутності поняття «електронна комерція», а також під час виявлення трендів розвитку електронної комерції у світі; систематизації та узагальнення – під час ідентифікування векторів розвитку електронної комерції вітчизняними підприємцями і дослідження викликів та можливостей розвитку електронної комерції в Україні у контексті загальносвітових тенденцій; метод експертних оцінок – під час аналізу споживчої активності на ринку електронної комерції в Україні. Доведено, що розвиток електронної комерції відбувається на основі певних універсальних принципів, які характерні для усіх видів електронної комерції. В умовах сьогодення виявлено тренди розвитку електронної комерції у світі і в Україні, а саме: активне дослідження та адаптування суб’єктів господарювання до поведінки споживачів в умовах COVID-19; інтенсифікація розвитку електронної комерції на основі технологій В2С; зростання експорту товарів на основі можливостей електронної комерції; суттєве збільшення частки маркетплейсів у порівнянні з Інтернет-магазинами; зростання на ринку електронної кількості фулфілмент-центрів; зростаюча конкуренція між маркетплейсами та соціальними мережами тощо.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографії авторів

Святослав Князь, Національний університет «Львівська політехніка»

д.е.н., професор

https://orcid.org/0000-0002-7236-1759

svkniaz@ukr.net

 

Іов Пилипенко, Національний університет «Львівська політехніка»

м.н.с.

https://orcid.org/0000-0002-8367-5278

unitrade.lviv@gmail.com

 

Северин Яворський, Національний університет «Львівська політехніка»

студент

https://orcid.org/0000-0003-0544-0737

severynko.j@gmail.com

 

Посилання

1. Koz'ye, D. (1999). Elektronnaya kommertsiya. Moskva: ITD «RR».
2. Kravets, T. (2017). Shcho take marketpleysy, i na chomu vony zaroblyayutʹ. Available at: https://news.sap.com/ukraine/2017/05/what-is-marketplace/ [in Ukrainian].
3. Markevich, K. (2021). Kudy yde elektronna komertsiya. Available at: https://razumkov.org.ua/statti/kudy-ide-elektronna-komertsiia-movoiu-tsyfr [in Ukrainian].
4. Martovoy, A.V. (2004) The essence and basic characteristics of electronic business, electronic communication, electronic and internet marketing. Culture of the people of the Black Sea, 56 (1), 146-152 [in Ukrainian].
5. Faldyna, V. (2021). Development of business structures based on e-commerce technologies. Lviv University of Business and Law, Lviv [in Ukrainian].
6. Khubayev, G.N. (2005) Marketing informatsionnykh produktov i uslug. Rostov-na-Donu: RGEU «RINKH».
7. Yudin, A. (2021). Svitovyy e-commerce i m-commerce – statystyka i fakty elektronnoyi komertsiyi 2020. Available at: https://marketer.ua/ua/e-commerce-worldwide-statistics-facts/ [in Ukrainian].
8. RAV (2020). Top 10 of the most visited marketplaces of Ukraine in 2019 according to EVO. URL: https://rau.ua/novyni/top-10-marketplejsiv-2019/ [in Ukrainian].
9. RAV (2021). A look at the future. Five e -commerce calls in 2021. URL: https://rau.ua/novyni/pyat-trendiv-e-commerce-2021/ [in Ukrainian].
10. Retailers (2022). Forecast: In 2022, 33% of retail sales will have to be e-commerce. URL: https://retailers.ua/news/menedjment/13199-prognoz-u-2022-rotsi-na-elektronnu-komertsiyu-bude-prihoditisya-33-rozdribnih-prodajiv [in Ukrainian].
11. Barroso, R.M.R., Ferreira, F.A.F., Meidutė-Kavaliauskienė, I., Banaitienė, N., F. Falcão, P., Rosa, Á.A. (2019). Analyzing The Determinants Of E-Commerce In Small And Medium-Sized Enterprises: A Cognition-Driven Framework. Technological and Economic Development of Economy, 25, 496-518.
12. Beckers, J., Weekx, S., Beutels, P., Verhetsel, A. (2021). COVID-19 and retail: The catalyst for e-commerce in Belgium? Journal of Retailing and Consumer Services, 62, 102645.
13. Boreyko, N. M., Kovalenko, Yu. M. & Krasnova, T. D. (2017). Taxation of e-commerce in Ukraine: a monograph. (Series «Tax and Customs Affairs in Ukraine». Kyiv: Alerta.
14. Dakduk, S., Ter Horst, E., Santalla, Z., Molina, G., Malavé, J. (2017). Customer Behavior in Electronic Commerce: A Bayesian Approach. Journal of Theoretical and Applied Electronic Commerce Research, 12, 1-20.
15. Farooq, Q., Fu, P., Hao, Y., Jonathan, T., Zhang, Y. (2019). A Review of Management and Importance of E-Commerce Implementation in Service Delivery of Private Express Enterprises of China. SAGE, 9, 215824401882419.
16. Hånell, S.M., Rovira Nordman, E., Tolstoy, D. and Özbek, N. (2020). It’s a new game out there: e-commerce in internationalising retail SMEs. International Marketing Review, 37 (3), 515-531.
17. Khoo, V., Ahmi, A., Saad, R.A.-J. (2018). A comprehensive review on e-commerce research. Conference: Proceedings of the 3rd international conference on applied science and technology (ICAST’18). North Sulawesi, September 27, 2018, 1-11. North Sulawesi: Indonesian Polytechnics.
18. Kit Yeng Sin, Abdullah Osman, Shahrul Nizam Salahuddin, Safizal Abdullah, Yi Jin Lim, Choon Ling Sim (2016). Relative Advantage and Competitive Pressure towards Implementation of E-commerce: Overview of Small and Medium Enterprises (SMEs), Procedia Economics and Finance, 35, 434-443.
19. Kumar, S., Lim, W. M., Pandey, N., Christopher Westland, J. (2021). 20 years of Electronic Commerce Research. Electronic Commerce Research, 21, 1-40.
20. Lin, X., Wang, X., Hajli, N. (2019). Building E-Commerce Satisfaction and Boosting Sales: The Role of Social Commerce Trust and Its Antecedents. International Journal of Electronic Commerce, 23, 328-363.
21. Martyniuk, V., Dluhopolskyi, O., Kniaz, S., Podolchak, N.,.Muravska, Y., Martyniuk, B. (2020). The Fiscal Policy Impact on Indicators of the State's Economic Growth, 10th International Conference on Advanced Computer Information Technologies, ACIT 2020. Deggendorf. May 13-15, 2020, 695-698.
22. Nanehkaran, Y. (2013). An Introduction To Electronic Commerce. International Journal of Scientific & Technology Research, 2 (4), 190-193.
23. OECD (1999). Economic and Social Impact of E-commerce: Preliminary Findings and Research Agenda, OECD Digital Economy Papers, No. 40, OECD Publishing, Paris. URL: https://doi.org/10.1787/236588526334 (accessed: 10.03.2022).
24. OECD (2019). Unpacking E-commerce: Business Models, Trends and Policies, OECD Publishing, Paris. URL: https://doi.org/10.1787/23561431-en (accessed 06.03.2022).
25. Pejić Bach, M. (2021). Editorial: Electronic Commerce in the Time of Covid-19 - Perspectives and Challenges. Journal of Theoretical and Applied Electronic Commerce Research, 16 (1), 1-21.
26. Santos, V.F.D., Sabino, L.R., Morais, G.M., Goncalves, C.A. (2017). E-Commerce: A Short History Follow-up on Possible Trends. International Journal of Business Administration, 8, 130-138.
27. Singh, M. (2002). E‐services and their role in B2C e‐commerce. Managing Service Quality: An International Journal, 12 (6), 434-446.
28. Spiekermann, S., Grossklags, J, Berendt B. (2001). E-privacy in 2nd generation E-commerce: privacy preferences versus actual behavior. Proceedings of the 3rd ACM conference on Electronic Commerce (EC '01). Association for Computing Machinery. New York, October 14 – 17, 2001, 38-47. New York: Association for Computing Machinery.
29. Summer, A., Dunkan, Gr. (1999) E-Commerce. New York: NYH Publishing.
30.Thai Young Kim, Rommert Dekker & Christiaan Heij. (2017) CrossBorder Electronic Commerce: Distance Effects and Express Delivery in European Union Markets. International Journal of Electronic Commerce, 21(2), 184-218.
31. Yavorsʹkyy, S., Berezansʹkyy, Y. Trendy elektronnoyi komertsiyi, vyklyky i mozhlyvosti. Stalyy rozvytok – stan ta perspektyvy. III mizhnarodnyy naukovyy sympozium. Lʹviv-Slavsʹke, sichenʹ 26-29, 2022 (rr. 2015-2017). Lʹviv – Slavsʹke: Natsionalʹnyy universytet «Lʹvivsʹka politekhnika».
32. Web-systems (2022). Тренди для онлайн бізнесів у 2022 році. URL: https://web-systems.solutions/blog/trends-for-online-businesses-in-2022/ (accessed 20.03.2022).
33. Zhiyong, L., Zipei, L. (2020). A blockchain-based framework of cross-border e-commerce supply chain. International Journal of Information Management, 52, 102059.
Опубліковано
2022-07-18
Як цитувати
Святослав Князь, Іов Пилипенко, & Северин Яворський. (2022). ТРЕНДИ ЕЛЕКТРОННОЇ КОМЕРЦІЇ: ВИКЛИКИ І МОЖЛИВОСТІ. Економічний форум, 1(2), 39-49. https://doi.org/10.36910/6775-2308-8559-2022-2-6
Розділ
МАРКЕТИНГ