ЦИФРОВІ НАВИЧКИ УКРАЇНЦІВ: РЕЗУЛЬТАТИ САМООЦІНКИ, ВИСНОВКИ ТА ЗАХОДИ ДЛЯ ПОДОЛАННЯ ЦИФРОВОЇ ІНКЛЮЗІЇ
Анотація
У цій статті аргументована доцільність дослідження процесів формування цифрових навичок в умовах цифрової економіки, критично оцінено сучасний стан урядових та наукових досліджень рівня цифрових навичок українців. В статті представлено результати поглибленого емпіричного аналізу цифрових навичок українців, проведеного на основі банку відповідей респондентів опитування дослідницького проекту КНЕУ – HUAWEI «Цифрова економіка, вплив ІКТ на людський капітал та формування компетентностей майбутнього». Метою дослідження є доповнення та поглиблення наявних висновків та рекомендацій, шляхом розгляду результатів самооцінки цифрових навичок залежно від соціально-демографічних характеристик респондентів. Дослідження емпірично підтвердило вагомість впливу цих предикторів на рівень та диференціацію цифрових навичок . За результатами обробки емпіричних даних за допомогою пакету програм Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) з побудовою та подальшим аналізом таблиць спряженості (крос-табуляції) визначено рівень цифрових навичок (загальний ( за критерієм мінімального рівня опанування) та в розрізі 5-ти сфер використання –інформаційна грамотність та навички роботи з даними ; комунікація та співпраця; створення цифрового контенту; вирішення проблем, кібербезпека ) залежно від віку, статі, спеціальності та доходу респондентів опитування. Виявлені цифрові розриви (диференціація рівня цифрових навичок) дозволили ідентифікувати пріоритетні сфери формування цифрових навичок - кібербезпека та вирішення проблем. Визначений пріоритетний перелік «діджитал -вразливих груп» населення –люди зрілого ( 36-45 років), передпенсійного (55-65 років) та пенсійного (віку старше 66 років); жінки; люди з освітою в галузях знань "Воєнні науки та національна безпека", «Гуманітарні науки та мистецтво", "Аграрні науки та ветеринарія", "Біологія та охорона здоров’я ". Хоча розмір доходу суттєво не впливає на цифрові навички респондентів, можливість зростання доходу при умові більш високого рівня цифрових навичок може використовуватися як мотиватор їх формування та удосконалення. Результати дослідження , а також розроблені пропозиції, спрямовані на подолання цифрової інклюзії, можуть бути корисними для Міністерства цифрової трансформації, інших урядових та асоціативних структур, представників науки та освіти при плануванні та реалізації заходів, спрямованих на зростання.
Завантаження
Посилання
The Future of Jobs Report 2018. World Economic Forum// https://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs_2018.pdf[in English].
An official website of the European Union/ Digital skills and jobs // https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/policies/digital-skills-and-jobs [in English].
Cyfrova ghramotnistj naselennja Ukrajiny. Zvit za rezuljtatamy zaghaljnonacionaljnogho opytuvannja (2021) Digital literacy of the population of Ukraine. Report on the results of the national survey [in Ukrainian].Proghrama dijaljnosti Kabinetu Ministriv Ukrajiny Program of activities of the Cabinet of Ministers of Ukraine , Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine of September 29, 2019 № 849. Recived from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/849-2019-%D0%BF#Text
Proghrama dijaljnosti Kabinetu Ministriv Ukrajiny Program of activities of the Cabinet of Ministers of Ukraine . Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine of June 12, 2020 № 471. Recived from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/471-2020-%D0%BF#Text
Strutynsjka O. V. (2020)_ Cyfrovi navychky i cyfrova kompetentnistj: zarubizhnyj dosvid krajin jes i perspektyvy dlja Ukrajiny [Digital skills and digital competence: foreign experience of EU countries and prospects for Ukraine . Fizyko-matematychna osvita , № 3(1). p. 94-102 . [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.31110/2413-1571-2020-025-3-015
Sichkarenko K. O.(2018) Ponjattja cyfrovykh kompetenciji ta jikh komunikacijna rolj u suchasnomu suspiljstvi The concept of digital competencies and their communicative role in modern society. Efektyvna ekonomika. № 9. [in Ukrainian].
Авторське право (c) 2022 Лігоненко Л.О.
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.