ВПЛИВ ІНДУСТРІЇ ЧЕТВЕРТОЇ ПРОМИСЛОВОЇ РЕВОЛЮЦІЇ НА ЗМІНУ БІЗНЕС-МОДЕЛІ ПІДПРИЄМСТВА

  • Ліпич Любов Луцький національний технічний університет
  • Хілуха Оксана Луцький національний технічний університет
  • Кушнір Мирослава Український католицький університет
Ключові слова: концепція Індустрії 4.0, смарт підприємства, багатовекторні мережі цінностей, соціальна архітектура підприємства, технічної архітектури підприємства, бізнес-процеси, оцифрування, автоматизоване налаштування виробництва

Анотація

Функціонування підприємств у нинішніх реаліях вимагає прийняття нових інноваційних рішень і застосування відповідних бізнес-моделей,  що враховують зміни притаманні Індустрії 4.0. Мета статті охарактеризувати бізнес-моделі підприємств, з врахуванням цих змін.

Встановлено, що загальні компоненти концепції Індустрії 4.0 включають  кіберфізичні виробничі лінії, персоналізований продукт, гнучке виробництво на смарт підприємствах, Інтернет речей, доступ до великого обсягу даних (Big Data),хмарні обчислення, оцифрування, автоматизоване налаштування виробництва, смарт підприємство, автоматизацію. Оскільки концепція індустрії 4.0 є новим рішенням, то перелік компонентів, які її характеризують, буде доповнюватися. Індустрія 4.0 змушує підприємства вносити зміни в моделі, які забезпечують гнучке, ефективне та конкурентоспроможне функціонування компанії на ринку. Ці зміни у передбачають: оновлення поточної бізнес-моделі галузі (підприємства), побудову нової бізнес-моделі (або моделей) поряд із існуючими та поступовий перехід від однієї до іншої.

Доведено, що концепції бізнес-моделей підприємств, які працюють в епоху Індустрії 4.0, базуються на двох припущеннях: цінність персоналізована, тобто визначається досвідом, набутим у певний момент часу з одним споживачем, який ініціює процес виробництва та бере участь у проектуванні продукту; у ланцюзі постачання передбачається, що ресурси отримують від різних постачальників і доступ до них є глобальним.  Бізнес-модель - це конфігурація бізнес-процесів та ресурсів, оформлена у вигляді соціальної та технічної архітектури підприємства.

Обґрунтовано, що нова бізнес-модель базується на модифікації ланцюга створення вартості M.E. Портера (Net of Value Chain). У новій реальності будуються багатовекторні мережі цінностей. Джерелом цінності в них є комбінація зв'язків, заснована на компліментарності їхньої діяльності. Активність споживачів, комунікабельність, конвергенція технологій і галузей, глобалізація ринків, глобальний пошук ресурсів і глобальний доступ до них є тенденціями, які не піддаються контролю  окремою компанією, звідси необхідність мережевих зв’язків.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографії авторів

Ліпич Любов, Луцький національний технічний університет

доктор економічних наук, професор,

 кафедра підприємництва, торгівлі та біржової діяльності,

https://orcid.org/0000-0002-9059-7271

lipych_liubov@lutsk-ntu.com

Хілуха Оксана, Луцький національний технічний університет

кандидат економічних наук, доцент,

кафедра економіки,

 https://orcid.org/ 0000-0002-1228-7171,

oksаnа.hіluhа@vnu.еdu.uа,

Кушнір Мирослава, Український католицький університет

кандидат економічних наук, доцент,

кафедра прикладної економіки та бізнесу,

 https://orcid.org/ 0000-0002-4441-4278,

mlіpyсh@ukr.nеt

Посилання

1.Afuah A., Tucci C.L. Internet Business Models and Strategies. McGraw-Hill Companies. New York.2001 Р. 18–32.
2. Afuah A. Business Models: A Strategic Management Approach. New York. McGraw-Hill. 2004. 415 p.
3. Clarke T., Clegg S. Management Paradigm for the New Millennium. International Journal for Management Reviews. 2000. Р.45–64.
4. Chesbrough H.,Rosenbloom R. S. The Role of the Business Model in Capturing Value from Innovation: Evidence from Xerox Corporation’sTechnology Spin-Off Companies. Industrial and Corporate Change. 2002. № 11(3). Р. 529 -555.
5. Chui M., L¨offler M., Roberts R. The Internet of Things, The McKinsey Quarterly. Р.1–9.2010.
6. Gajdzik B., Grabowska S.Modele biznesowe w przedsiębiorstwach 4.0 - próba identyfikacji założeń użytych do wyznaczenia nowych modeli biznesu. Zarządzanie Przedsiębiorstwem.Zarządzanieprzedsiębiorstwem.2018.Tom 21. № 3. Р. 2-8 DOI: 10.25961/ ent.manag. 21.03.01.
7. Gilson S.C. Creating value through corporate restructuring, Wiley Financ. 2010.
8. Johnson M.W. (2010).Seizing the white space: Business model innovation for growth and renewal. Harvard Business School Publishing, Boston.
9. Hermann M. Design Principles for Industrie 4.0 Scenarios. A Literature Review. Technische Universit¨at Dortmund. 2015.
10. Kaliczyńska M., Dąbek.P. Value of the Internet of Things for the Industry 2015.
11. Lasi H., Fettke P., Feld T., Hoffmann M. Industry 4.0. Business & Information Systems Engineering. 2014.Р.239-242.
12. Mitchell D., Coles C. The ultimate competitive advantage of continuing business model innovation. Journal of Business Strategy. 2003. № 24.Р. 15–21.
13. Magretta J. Why Business Models Matter. Harvard Business Review. 2002. № 80(5). Р. 86-92.
14. Osterwalder А., Yves Р. (2010).Business Model Generation. Hoboken, New Jersey. John Wiley & Sons. Inc. 282 p.
15. Porter M. E. Competitive advantage: Creating and Sustaining Superior Performance.New York. Free Press. 1985. 715 p.
16. Porter M.E. Strategy and the Internet, Harvard Business Review. 2001.
17. Revuts'ka N. V.(2005). Formuvannia biznes-modeli pidpryiemstva. [Formation of the business model of the enterprise]. Dys. kand. ekonom. Nauk. Kyivs'kyj natsional'nyj ekonomichnyj universytet.Kyiv.
18. Szymańska O., Adamczak M., Cyplik P., Logistics 4.0 - a new paradigm or set of known solutions? Research in Logistics and Production. 2017.Р. 299-310 DOI: 10.21008/j.2083-4950.2017.7.4.2.
19. Transformatsiia vartosti u rozvytku vidnosyn «pidpryiemstvo - kliient».[Transformation of value in the development of relations «company - client»]. (2007). Lviv.
20. Z¨uhlke D., Industry 4.0 German vision for advanced manufacturing. [Elektronnyi resurs]. URL: https://docplayer.net/ 1174100-Industry-4-0-the-german-vision-for-advancedmanufacturing.html (30.06. 2023).
21. Zott C., Amit R. Business Model Design: An Activity System Perspective. Long Range Planning. 2010. № 43(2/3). P. 216–226.
Опубліковано
2023-09-02
Як цитувати
Ліпич Любов, Хілуха Оксана, & Кушнір Мирослава. (2023). ВПЛИВ ІНДУСТРІЇ ЧЕТВЕРТОЇ ПРОМИСЛОВОЇ РЕВОЛЮЦІЇ НА ЗМІНУ БІЗНЕС-МОДЕЛІ ПІДПРИЄМСТВА. Економічний форум, 1(3), 119-127. https://doi.org/10.36910/6775-2308-8559-2023-3-15
Розділ
ПІДПРИЄМНИЦТВО, ТОРГІВЛЯ ТА БІРЖОВА ДІЯЛЬНІСТЬ