ЕКОЛОГІЧНА ЕВОЛЮЦІЯ МАРКЕТИНГУ

  • Жуков С.А. ДВНЗ «Ужгородський національний університет»
Ключові слова: екологічна еволюція маркетингу, екологічний маркетинг, зелений маркетинг, сталий маркетинг

Анотація

Дана стаття посвячена дослідженню екологічної еволюції маркетингу, аналізу розвитку та зв'язку між різними етапами – екологічним маркетингом, зеленим маркетингом і сталим маркетингом. Представлене дослідження є науковим пошуком, направленим на встановлення впливу маркетингу на стан навколишнього природного середовища та здоров’я людей, у ході якого запропоновано екологічну еволюцію маркетингу представити у трьох послідовних етапах: екологічний маркетинг; зелений маркетинг; сталий маркетинг. З наведених понятійних категорій екологічний маркетинг переважає в дослідженнях українських і вітчизняних науковців, а зелений маркетинг є більш використовуваним поняттям серед науковців в світі.

Перша – екологічна концепція маркетингу характеризується непопулярністю серед підприємств, адже екологізація приводить до додаткових витрат, а відтак і підвищення ціни. Це і пояснює слабку ініціативність та інноваційність у напрямку екологічного менеджменту. Основними проштовхувачами екологічного напрямку на підприємствах виступають інженери та юристи, одні з яких удосконалюють виробництво, а інші – пристосовують його до екологічних правових норм і стандартів.   

Зелений маркетинг – другий етап – вже торкнувся більшої кількості тих галузей, підприємства яких звертають увагу на вплив своєї діяльності на навколишнє природне середовище завдяки використанню інноваційних і більш екологічних виробництв. Як результат, задовольняються потреби (попит) екологічно орієнтованих споживачів у побутових товарах і послугах.

Третій етап – сталий маркетинг, звичайно, ототожнюється з концепцією сталого розвитку, і направлений на задоволення потреб споживачів і забезпечення ринків ресурсами, що компенсують усі витрати, пов'язані з охороною довкілля та формуванням збалансованої соціально-суспільної й еколого-економічної систем.

Для сучасного маркетингу на підприємстві актуальним є концепція побудови трьох складового бізнесу, що враховує крім прибутку, ще й соціальні та екологічні площини функціонування підприємства.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Жуков С.А., ДВНЗ «Ужгородський національний університет»

д.е.н., с.н.с., доцент,

професор кафедри бізнес-адміністрування, маркетингу та менеджменту

Посилання

Pokhyl'ko S.V. Suchasni ekoloho-ekonomichni aspekty rehional'noho pidkhodu v upravlinni pryrodokorystuvannyam. Visnyk Sums'koho derzhavnoho universytetu. Seriya: Ekonomika. 2014. №3. S. 18-26. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VSU_ekon_2014_3_4. [in Ukrainian].

Katrandjiev H. Ecological, Green and Sustainable Marketing: Synonyms оr аn Evolution оf Ideas? Economic Alternatives, №1: Sofia. 2016. P. 71-82. URL: https://www.unwe.bg/uploads/Alternatives/Katrandjiev_br1_2016-7.pdf.

Fisk G. Criteria for a Theory of Responsible Consumption, Journal of Marketing, Vol. 37, №. 2, 1973. P. 24-31. URL: https://www.jstor.org/stable/1250047?seq=1.

Ekolohichnyy marketynh. Vikipediya. Vil'na entsyklopediya. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%95%D0%BA%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%87%D0%BD%D0%B8%D0%B9_%D0%BC%D0%B0%D1%80%D0%BA%D0%B5%D1%82%D0%B8%D0%BD%D0%B3. [in Ukrainian].

Vyibros nefti iz tankera «Ekson Valdiz». Vikipediya. Svobodnaya entsiklopediya. URL: https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%92%D1%8B%D0%B1%D1%80%D0%BE%D1%81_%D0%BD%D0%B5%D1%84%D1%82%D0%B8_%D0%B8%D0%B7_%D1%82%D0%B0%D0%BD%D0%BA%D0%B5%D1%80%D0%B0_%C2%AB%D0%AD%D0%BA%D1%81%D0%BE%D0%BD_%D0%92%D0%B0%D0%BB%D0%B4%D0%B8%D0%B7%C2%BB. [In Russian].

Komisiya Bruntland. Vikipediya. Vil'na entsyklopediya. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D0%BE%D0%BC%D1%96%D1%81%D1%96%D1%8F_%D0%91%D1%80%D1%83%D0%BD%D0%B4%D1%82%D0%BB%D0%B0%D0%BD%D0%B4. [in Ukrainian].

Peattie K. Towards Sustainability: The Third Age of Green Marketing, The Marketing Review, 2, 2001. P. 129-146. URL: https://www.researchgate.net/publication/233619700_Towards_Sustainability_The_Third_Age_ of_Green_Marketing.

Sadchenko E.V., Harichkov S.K. Ekologicheskiy marketing: ponyatiya, teoriya, praktika i perspektivyi. Odessa, Inst. problem ryinka i ek.-ekol. issled. NAN Ukrainyi, 2001. 146 s.

Stalyy marketynh – modna tema chy inshyy pidkhid do vedennya biznesu? Menedzhment@BLOH. Bloh avtoriv portal. Management.com.ua. 2010. URL: http://www.management.com.ua/blog/1107. [in Ukrainian].

Опубліковано
2020-10-13
Як цитувати
Жуков С.А. (2020). ЕКОЛОГІЧНА ЕВОЛЮЦІЯ МАРКЕТИНГУ. Економічний форум, 1(4), 86-92. https://doi.org/10.36910/6775-2308-8559-2020-4-11
Розділ
ЕКОНОМІКА ПРИРОДОКОРИСТУВАННЯ