ЛОГІСТИЧНІ БІЗНЕС-ПРОЦЕСИ У ПІДПРИЄМНИЦТВІ: СУТНІСТЬ ТА ВИДИ
Анотація
У статті обґрунтовано роль та значення логістичних бізнес-процесів у підприємництві. Зазначено, що будь-який логістичний бізнес-процес спрямований на створення цінності для клієнтів (споживачів продукції), ланцюга цінності, механізму перетворення ресурсів підприємства у дохід. Проведено огляд існуючих підходів до змісту поняття «логістичний бізнес-процес» підприємства. Проведений огляд літератури дозволив виділити два основних підходи до змісту поняття логістичний бізнес-процес: логістичний бізнес-процес представляє собою спосіб створення цінності для підприємства (зі сторони клієнта, задоволеності споживача якістю продукції, якістю доставки, якістю логістичного обслуговування, якістю логістичних послуг); логістичний бізнес-процес представляє собою метод та спосіб ведення бізнесу, який дозволяє підприємству утримувати міцні позиції у ринковому середовищі та отримувати стабільний прибуток. Доведено, що основними варіантами застосування логістичних бізнес-процесів підприємства є: оцінка ефективності здійснення логістичної діяльності підприємства; оцінка логістичного потенціалу (логістичних потужностей) підприємства; оптимізація логістичних бізнес-процесів з точки зору створення цінності для клієнта. Обґрунтовано, що здійснення логістичних бізнес-процесів дозволяє оцінити ефективність ведення логістичної діяльності підприємства, виявити проблеми у постачанні сировини та матеріалів, складуванні товарів, виробництві продукції; оцінити логістичні потужності підприємства та ефективність їх використання; а також оптимізувати основні/допоміжні логістичні бізнес-процеси, удосконалити логістичні операції та логістичні функції. Доведено, що ефективне здійснення логістичної діяльності підприємства потребує здійснення ряду логістичних бізнес-процесів. У статті розглянуто підходи до видів логістичних бізнес-процесів на підприємстві. Авторами запропоновано такі види логістичних бізнес-процесів як матеріально-технічне постачання (логістика постачання – постачання сировинних ресурсів на підприємства); складування сировини, матеріалів та готової продукції (складська логістика – створення складських запасів матеріалів, сировини); виробнича логістика (виконання виробничої програми підприємства із мінімальними втратами ресурсів); збутова логістика (організація системи продажу товарів); транспортна логістика (процес організації та доставки товару до кінцевого пункту призначення).
Завантаження
Посилання
1. Zott C. Business Model Design: An Activity System Perspective. Long Range Planning. 2010. № 43(2/3). P. 216–226.
2. Chesbrough H. The Role of the Business Model in Capturing Value from Innovation: Evidence from Xerox Corporation’s Technology Spin-Off Companies. Industrial and Corporate Change. 2002. № 11(3). Р. 529–555.
3. Osterwalder А. Business Model Generation. Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons, Inc. 2010. 282 p.
4. Eisenmann T. R. Internet Business Models. New York: Irwin. Mc Graw-Hill. 2002. 215 p.
5. Ilchenko N.B. Modeli upravlinnia lohistychnymy biznes-protsesamy pidpryiemstva torhivli. Ekonomika ta upravlinnia pidpryiemstvamy. Vyp. I (61). 2016. URL: http://chtei-knteu.cv.ua/herald/content/download/archive/2016/v1/NV-2016-v1_14.pdf.
6. Perevahy modeliuvannia biznes-protsesiv. Biznes-konsaltynh 3D VOK Group. URL: http://3dvok.com/ua/modeling–advantages.
7. Cherchata A.O., Matvieieva Ye.S. Lohistyka yak instrument ratsionalnoi orhanizatsii biznes-protsesiv budivelnoho pidpryiemstva. URL: http://www.confcontact.com/20110531/ek4_cherchata.htm.
8. Solodka O.V. Reinzhynirynh lohistychnykh biznes-protsesiv yak sposib yikh vdoskonalennia. URL: https://ena.lpnu.ua:8443/server/api/core/bitstreams/d72376ab-98c7-488e-ab1b-27b21476605d/content
9. Alkema V.H. Reinzhynirynh biznes-protsesiv lohistychnoho kompleksu kompanii. Vcheni zapysky Universytetu “KROK”. №2 (54). 2019. URL: https://library.krok.edu.ua/media/library/category/statti/alkema_0024.pdf.
10. Magretta J. Why Business Models Matter. Harvard Business Review. 2002. № 80(5). Р. 86–92.
11. Afuah A. Business Models: A Strategic Management Approach. New York : McGraw-Hill. 2004. 415 p.
12. Mitchell D. The ultimate competitive advantage of continuing business model innovation. Journal of Business Strategy. 2003. № 24. Р. 15–21.
13. Skryl V.V. Biznes-modeli pidpryiemstva: evoliutsiia ta klasyfikatsiia. Ekonomika i suspilstvo. Vypusk №7. 2016. С.490-497.
14. Lytvynenko A. Udoskonalennia hospodarskoi diialnosti pidpryiemstva na osnovi lohistychnoi kontseptsii. URL: https://ela.kpi.ua/bitstream/123456789/35463/1/Lytvynenko_bakalavr.pdf
15. Ovcharenko A.H. Identyfikatsiia lohistychnykh biznes-protsesiv pidpryiemstva. Ekonomika transportnoho kompleksu. Vyp. 32. 2018. URL: http://surl.li/lkiou.
16. Shevchenko I.V. Svitovyi dosvid efektyvnoho zdiisnennia lohistychnykh protsesiv na pidpryiemstvakh. Hlobalni ta natsionalni problemy ekonomiky. 2017. Vypusk 16. S.520–524. URL: http://global-national.in.ua/archive/16-2017/104.pdf
17. Vynohradskyi M.D. Menedzhment v orhanizatsii: navchalnyi posibnyk. K.: Kondor, 2002. 654 с.
18. Shyshkin V.O. Osoblyvosti optymizatsii systemy upravlinnia lohistychnymy biznes-protsesamy na promyslovykh pidpryiemstvakh. Ekonomika i suspilstvo: Mukachivskyi derzhavnyyi universytet. 2016. Vyp. № 7. S. 536–541. URL: https://economyandsociety.in.ua/journals/7_ukr/90.pdf
19. Krykavskyi Ye.V. Vprovadzhennia protsesnoho upravlinnia u lohistychnu diialnist farmatsevtychnykh pidpryiemstv. Upravlinnia, ekonomika ta zabezpechennia yakosti v farmatsii. 2013. № 2(28). S. 9–16. URL: http://surl.li/lkioy
20. Lohistychnyi menedzhment farmatsevtychnoho vyrobnytstva: monohrafiia. Kh.: NFaU. 2011. 772 s.
21. Ponomarenko V. S. Lohistychnyi menedzhment: pidruchnyk za red. d-ra ekon. nauk, prof. V. S. Ponomarenka. X.: VD “INZhEK”. 2010. 440 s.
22. Shynkarenko V.H. Modeliuvannia lohistychnykh biznes-protsesiv. Ekonomika transportnoho kompleksu. 2014. Vyp.23. С.134-144. URL: https://dspace.khadi.kharkov.ua/dspace/handle/123456789/913
23. Shynkarenko V.H. Modeliuvannia lohistychnykh biznes-protsesiv. Ekonomika transportnoho kompleksu. 2014. Vyp.23URL: https://dspace.nuph.edu.ua/bitstream/123456789/8619/1/131-133.pdf.
24. Solodka O.V. Reinzhynirynh lohistychnykh biznes-protsesiv yak sposib yikh vdoskonalennia. URL: https://ena.lpnu.ua:8443/server/api/core/bitstreams/d72376ab-98c7-488e-ab1b-27b21476605d/content.
25. Musatov O.S. Optymizatsiia skladskoi lohistyky vyrobnychoho pidpryiemstva.URL: https://ela.kpi.ua/bitstream/123456789/35487/1/Musatov_bakalavr.pdf.
26. Tkachenko A. M., Sevastianov R. V. Rol zbutovoi lohistyky v upravlinnia komertsiinym, kanalnym i fizychnym rozpodilamy hotovoi produktsii. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu. 2021. № 1. URL: http://journals.khnu.km.ua/vestnik/wp-content/uploads/2021/07/2021-1-%D0%95%D0%9D-33.pdf
Авторське право (c) 2023 Ковальська Любов, Барський Юрій, Оніщук Владислав
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.